Saturday, December 3, 2011

9 & 10 muharam... Jom puase....


           Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Alhamdulillah syukur kita di atas kurnian tuhan sekalian alam atas nikmat Iman dan Islam , selawat dan salam juga buat junjungan mulia  habibuna saidina Muhammad serta ahli2 keluarga baginda dan para sahabat kesemuanya. Sedar tak sedar skg ni dah masuk 9 Muharam 1433 hijrah. Kejap je mase berlalu. Sampaikan tak perasan yg hari ni 9 Muharam, terlepas pause sunat tasu’a. Adakah anda tahu apakah itu puasa tasu’a…?


         Tasu’a adalah berasal dri perkataan arab -tasi’- yg bermaksud sembilan. Dalam hadis baginda Rasulallah salallahhu alaihi wasalam bersbda:



عَنْ عَبْدِ اللهِ بْنِ عُمَرَ رض اَنَّ اَهْلَ الْجَاهِلِيَّةِ كَانُوْا يَصُوْمُوْنَ يَوْمَ عَاشُوْرَاءَ وَ اَنَّ رَسُوْلَ اللهِ ص صَامَهُ وَ اْلمُسْلِمُوْنَ قَبْلَ اَنْ يُفْتَرَضَ رَمَضَانُ. فَلَمَّا افْتُرِضَ رَمَضَانُ قَالَ رَسُولُ اللهِ ص: اِنَّ عَاشُوْرَاءَ يَوْمٌ مِنْ اَيَّامِ اللهِ، فَمَنْ شَاءَ صَامَهُ، وَ مَنْ شَاءَ تَرَكَهُ. البخارى و
مسلم و ابو داود و ابن ماجه و احمد و الدارمى

Monday, November 28, 2011

Bermulanya Intikhobat (pilihan raya) Mesir


          Hari ini bermulalah Pilihanraya Umum Mesir peringkat pertama untuk memlilh ahli Dewan Rakyat & Dewan Negara yang baru kesan dari revolusi Mesir pasca kejatuhan rejim Mubarak. Pilihanraya yang mempunyai 6 peringkat dijangka tamat pada 21 januari 2012. Sembilan buah negeri termasuk Kaherah mendahului pemilihan peringkat pertama di Mesir yang melibatkan seramai 17.5 juta pengundi.

Saturday, November 26, 2011

Hijrah: Aku mushkil!


          Assalammualaikum warohmatullahhi wabarokatuh. Alhamdulillah syukur kita di atas kurnian tuhan sekalian alam , selawat dan salam juga buat junjungan mulia  habibuna saidina Muhammad serta para sahabat kesemuanya. Menjelangnyer awal muharam, maka telah bermulanya satu lembaran baru bagi semua umat Islam seluruh dunia. Tahun 1432 hijrah telah menjadi sejarah manakala tahun 1433 hijrah menjadi satu muqadimah baru bagi meneruskan kehidupan yang penuh cabaran (maklumla umat akhir zaman, mcm2 dugaan ade).

            Tahun baru hijrah kali ini, mesti terdapat pelbagai cara umat Islam menyambutnya. Ada yang membaca doa akhir dan awal tahun, ada yang membaca yasin 3 kali, ada yang membuat ceramah dan sebagainyer. Memang meriah tahun baru hijrah di Malaysia. Berbeza pula di Mesir, rakyat Mesir kelihatan biase sahaja dan hanya tempat tertentu sahaja yang mempunyai majlis2 menyambut awal tahun baru Hijrah. Mungkin diorg sibuk muzoharot kot, maklum la hari Juma’at.

Thursday, November 17, 2011

Muzoharot: AWAS! semua di Mesir




Assalammulaikum warahmatullahhi wabarokatuh…. Semoga semua sahabat dalam keadaan sihat sejahtera. Musim sejuk atw org putih cakap winter dah mai. Sejuk bukan kepalang terutama di kawasan kampong ni. Tapi bahang kehangatan parti2 Mesir terus membara terutama ni apabila semakin hampir dgn tarikh pilihan raya Mesir.

Wednesday, November 16, 2011

Rasulullah Tak Pernah Sakit Perut




Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan"

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya:

Tuesday, November 15, 2011

Makkah: Pembagunan Pesat, Sejarah Islam Musnah


         
SEJAK 10 tahun lalu, kota paling suci Islam ini mengalami transformasi besar, sekali gus mencetuskan perbezaan pendapat di kalangan umat di seluruh dunia. Makkah yang suatu ketika dulu dipenuhi debu padang pasir dan terpaksa bergelut untuk menangani pertambahan jumlah jemaah haji dari semasa ke semasa, kini berkembang dengan deretan pencakar langit, kompleks beli-belah dan hotel mewah. Untuk keluarga diraja al-Saud, Makkah adalah wawasan masa depan mereka yang diharap dapat dibangunkan sebagai metropolis gah melambangkan kehebatan negara berkenaan.

Sunday, November 13, 2011

"Laukana Bainanal Habib"

[882441859.jpg]

        Assalammulaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Salam ceria dari saya khas wat semua pembaca dan sahabat2 sekalian. Tadi saya menonton rancangan “Laukana Biananal Habib” kat Tv Hijrah (wacht on9). Sblm tu saya tulis la kat status FB saya yg saya tgh tgk rancangan ni. Lps tu ade la yg mengomen tanyer mengenai maksud “Laukana Bainanl Habib” tu. Jadi dari situ terdetikla saya nak tulis skit mengenai program ni.

Thursday, November 3, 2011

Kutub Sittah


      Assalammulaikum warahmatullahhi wabarokatuh kepada semua rakan-rakan serta pembaca yang dihormati sekalian. Syukur alhamdulillah ke hadrat Allah subahanwata’allah kerana kita masih lagi dapat merasai nikmat Islam dan Iman. Dah lama rasenye sy tidak mencoret kat blog “Macam2ada” (tapi kawan2 panggil “untamesir” kenapenyer?) ni. Sejak akhir2 ni sibuk sgt dgn aktiviti persatuan (sibuk la sgt). Maklum la cuti musim panas ni banyak la programnyer. Tapi banyak2 program terdetik dalam hati sy untuk menulis mengenai program mega plajar Mesir anjuran PMRAM ni. Iaitu “Majlis Pembacaan Kutub Sittah” yg tlah di buat pada 29-31 oktober yg lepas. Ha…. Tau tak program apo tu..? orang Malaysia mesti tak tau kan…

Monday, October 17, 2011

Kisah Jo Yee Peluk Islam




Assalammualaikum warahmatullahi wabarokatuh kepada semua pembaca, pelawat serta kepada sahabat2 yang dikasihi sekalian. Besyukur kehadrat Allah subhanawata’ala kerana kita masih bernyawa dan dikurniakan nikmat Islam yang tidak semua dapat merasainya. Namun hidayah Islam Itu milik Allah dan DIA berhak memberi kepada sesiapa yang dikehendakinya, tetapi kita masih boleh berusaha untuk mendapatkan hidayah dari Allah.

Posting kali ini ingin saya berkongsi kepada anda sekalian cerita seorang Mu’allaf dari kaum Cina yg baru tahun ni memeluk Islam ketika usia baru mencecah 18 tahun. Dia seorang perempuan yang bernama Jo Yee yang asalnya dulu seorang kristian.

Tuesday, October 11, 2011

Cinta Sejati Aiman-Syahira






      Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Semoga semua pembaca serta rakan-rakan yang melawat blog saya ini dalam sihat sejahtera. Pada entri kali ini, saya ingin berkongsi suatu cerite menarik yang saya baca dari note FB rakan saya. Sesiapa yang mebaca nya pasti akan rasa terharu dengan ending citer ni. Terdapat tarikan yang kuat dalam ceriter ini dan citer ini menceritakan bagaimana seorang yang tidak kuat beragama boleh berubah menjadi sabliknya disebabkan pasangan hidupnya yang solehah. Dengan itu saya ingin kongsikan ceriter ini kepada semua pembaca sekalian. semoga kita mendapat manfaat dari cerite tersebut. Bermula lah ceritanya.....


Dia duduk menghadap laptop di hadapannya. Langsung tidak menghiraukan si dia yang tengah menonton televisyen – ceramah bersama Dato Masyitah. Siaran OASIS astro itu telah pun bertukar kepada Indahnya Iman yang bermaksud akan masuk waktu ...solat. Tiba-tiba, si dia bangun dan memandang dia yang tengah khusyuk membelek laptop di hadapan. “abang, maghrib dah nak masuk. Kita jemaah ya.” Si dia yang duduk di hadapan laptop itu senyap. Tersentak sebenarnya. Mana pernah solat. Nak jadi imam?

Monday, October 10, 2011

USAH RISAU JIKA BELUM BERPUNYA







Resah. Gelisah. Seraut wajah termenung jauh.

"Orang lain semua dah kahwin, tinggal aku sorang saja".

Sekeping hati bermonolog. Monolog itu disusuli tujahan prasangka.

"Aku tak cantik ke?"
"Aku kurang bergaya ke?"
"Ataupun pasal gaji aku tak seberapa?"
"Aku tak pandai meng'ayat' agaknya."

Sunday, October 9, 2011

Mesir kembali "Gawat"



KAHERAH-  Baru-baru ini keadaan Mesir tidak beberapa stabil. Ini disebabkan terdapat beberapa demotrasi serta perbalahan anatara tentera bersama rakyat mesir. Keadaan semakin teruk apabila tarikh pilihan raya pusingan pertama semakin hampir. Beberpa hari yang lepas sebuah jalan di Romsis, Kaherah ditutup oleh pihak tentera kerana berlakunya demotrasi kecil-kecilan. Semalam pula, berlaku pertempuran ganas yang menyebabkan berpuluh kematian dan kecederaan antara poils, tentera dengan rakyat Mesir yang beragama Kristian di Masberon, Kaherah.

Saturday, October 1, 2011

Jom Ikut Sunah: Potong Kuku



Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

The Truth

Saturday, September 17, 2011

Syawal: Puasa Enam



           Assalammulaikum warahmatullahhi wabarokatuh kepada semua pembaca yang dikasihi sekalian. Semoga semuanya dalam rahmat Allah. Syukur Alhamdulillah kita dapat bertemu di ruang maya ini lagi. Sedar tidak sedar, rupa-rupanya kita semakin hampir ke penghujung Syawal. Sudah anda melakukan “Puasa Enam”? Puasa enam hari dalam bulan syawal amat dikenali sebagai “Puasa Enam” dalam kalangan orang Islam Malaysia. Puasa enam digalakkan kepada umat Islam untuk dilakukan kerana terdapat banyak kelebihannya.

Tuesday, September 13, 2011

Kisah Cinta Nobita dan Sizuka





             Assalammualaikum warahmatullahi wabarokatuh dan salam sejahtera kepada semua pembaca serta pelawat blog saya ni. Semoga semuanya dalam sihat sejahtera. Semalam saya usya2 la Fb saya. Terjumper citer menarik dari wall sahabat FB. Kisah CInta Nobita dan Sizuka. Menaraik tau citer die dan boleh di jadikan tauladan buat yang sedang hangat bercinta tu...


Citernyer mcm ni:


Sunday, September 11, 2011

Aidil Fitri di Perantauan


           Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh kepada semua pembaca serta pelawat blog saya ini dan salam Aidil Fitri. Rasanya suasana Aidil Fitri di Malaysia masih terasa begitu juga di Mesir tetapi suasana itu hanya dapat di rasai oleh rakyat Malaysia je. Rakyat Islam Mesir khususnya orang arab hanya berhari raya 2-3 hari sahaja. Jadi sekarang ni mereka telah meneruskan kehidupan harian seperti biasa. Berbeza dengan rakyat Malaysia yang menyambut Aidil Fitri sebulan. Maklum la Puasa sebulan, raya pun kene sebulan jgak Orang cakap la, bukan saya cakap la.

Tuesday, September 6, 2011

Kelas Tamat

              
               Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Semoga semua pembaca dan pelawat blog ini dalam keadaan sihat wal afiat. Bersykur kita kehadrat Allah kerana kita masih diberi peluang untuk meneruskan hidup di muka bumi ini. Sedar atau tidak kita telah sampai ke pertengahan Ramadhan yang mulia ini. Begitu pantas masa berlalu. Rasanya seperti baru sahaja semalam memulakan ibadah puasa. Namun apakah daya begitulah peredaran masa. Masa akan terus berlalu tanpa kita sedar jadi kita lah sepatutnya yang mengejar masa. Jangan sampai ia terlepas dari genggaman kita. 

Imtihan Qabul : Malaysia Dan Mesir

          KAHERAH, 2 September -Ujian kelayakan (Imtihan Qabul) bagi pemgambilan Universiti Al-Azhar sesi 2011/2012 akan diadakan di Malaysia dan di Universiti Al-Azhar Mesir.
Pelajar-pelajar yang tidak mengambil peperiksaan tersebut di Malaysia diwajibkan untuk mengambil peperiksaan itu di Mesir .


Mereka yang gagal didalam ujian tersebut akan menjalani Kursus Intensif Bahasa Arab di Universiti Al-Azhar.

Peperiksaan kelayakan ini bertujuan untuk menguji tahap penguasaan bahasa Arab dikalangan pelajar sebelum menerima sistem pembelajaran di Universiti Al-Azhar yang memerlukan kepada kefahaman bahasa Arab yang tinggi. 

"Pihak PMRAM melalui Badan Pendidikan dan Komunikasi Bahasa akan mengadakan beberapa program pendidikan bagi membantu meningkatkan taraf akademik  pelajar-pelajar yang akan menduduki peperiksaan kelayakan di Mesir" ujar Ketua Badan Pendidikan dan Komunikasi Bahasa PMRAM 2011, Saudara Ahmad Daniel b Mohmad Hassan.



Sumber: PMRAM


Pesanan:
         Kepada semua pelajara yang bakal ke Mesir, sila ambil perhatian. Imtihan Qabul ini telah berjalan bermula pada hari ini dan akan berkahir pada 8 September 2011. Jadi kepada yang belum berdaftar dan menduduki imtihan qabul diharapkan dapat menghadikan diri ke The Royale Chulan, KL.. Dikabarkan bahawa rektor al-Azhar  turut berada di sana. Borang Permohonan Menduduki Peperiksaan Kelayakan Universiti Al-Azhar di sini . Segala maklumat lanjut boleh la melayari laman web Yayasan Sofa


Diharap semua pelajar dapat bersabar dan bertenang, Banyakkan lah berdoa semoga semuanya berjalan dengan baik dan lancar. Wassalam....

Salam Adil Fitri dari Mesir


                Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh keapda semua pemabaca serta pelawat blog saya ini. Semoga semuanya dalam keadaan sihat sejahtera. Pertama sekali saya ingin mengucapkan SELAMAT HARI RAYA MAAF ZAHIR BATIN kepada anda semua. Rasanya belum terlambat kan untuk saya postingkan suasana 1 Syawal di Mesir ini. Kesibukan pada diri ini meghadkan waktu saya untuk meluangkan masa meng”update” blog ini. Harap maaf kepada semua pembaca yer

Friday, August 12, 2011

Fatrah Ramadhan: Tafaquh Fiddin


            Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh kepada semua pembaca serta pelawat blog ini. RAMADHAN KAREEM. Semoga semunya dalam keadaan sihat di samping mengerjakan ibadah puasa di bulan Ramdhan yang mulia ini. Semenjak kehadiran Ramdhan, diri ini tidak mempunyai masa untuk “meng-up date” blog ini (sempat up date kat status FB jer) di sebabkan sibuk mengikuti kelas Tafaquh Fiddin yang di ajar Shiek Nuruddin Marbawi al-Banjari al-Makki. Antara kitab-kitab yang di ajar ketika Tafaquh Fiddin ialah Manaqib Imam Syafie, Irsyaddul ‘Ibad, Tahzib Masyakat al-Masobih, al-I’tibar dan beberapa kitab kecil lain. Waktu kelas beliau dilakukan selepas solat asar dan selepas solat trawikh dan dilakukan di asrama pelajar-pelajar Kedah, Hayyu sabi’ Kaherah.

Wednesday, August 3, 2011

Fatrah Ramadhan: Jom Sahur..!



               Assalammualaikum warohmatullahhi wabarokatuh. Semoga  semua pembaca dalam keadaan sihat wal afiat serta sentiasa berada di bawah rahmat Allah. Bersempena dgn Bulan Ramadhan yg mulia ini, saya hendak berkongsi dgn anda semua  info-info mengenai  ibadah puasa.  Ketika puasa ni, apakah perkara yang paling berat tuk kita selalu lakukan? Semestinyer bangun sahur. Terutama jenis orng2 yang susah bangun awal pagi. 

                Tahukah anda BERSAHUR tu adalah amalan penting pada orang yang berpuasa.  Bagi merekayang hanya mengkaji ilmu fekah akan  mengatakan “ Sahur  tu sunat jer..”. Andai hukum ini dikaitkan dengan hadis sahih, kita akan menyedari  betapa  pentingnya  sahur ini walaupun hukumnya adalah sunat.

Monday, August 1, 2011

Fatrah Ramadhan: Ahlan wa Sahlan

              

               Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh, semoga semuanya sihat sejahtera seadernyer... Alhamdulillah syukur kehadrat Allah kerana kiter semuar diberi kesempatan untuk berada di bulan yang mulia ini iaitu bulan Ramadhan.  ....  Jadi Di kesempatan ini saya ingin mengucapkan SELAMAT MENYAMBUT KEHADIRAN RAMADHAN dan SELAMAT MENGERJAKAN IBADAH PUASA. Semoga kita semua dapat memenfaatkan bulan yg mulia ini dengan memperbanyakkan amal ibadah.

            Bile Ramadhan ni, nnti ramailah orang mengucapkan "Ramadhan Kareem".... jadi ape  yg perlu dijawab...? jawablah "Allahu Akram"... Dengan ini, saya ingin berkngsi satu lagu bersama anda semua sebagai tanda riangnyer di hati ini akan kehadiran bulan Ramadhan yg mulia ini. Terimalah dari saya " Ramadhan Tiba" nyanyian Opick....

Saturday, July 30, 2011

Bercuti di Kampung Arab


      
              Assalammualaikum warohmatullahhi wabarokatuh. Semoga semua pembaca dalam keadaan sihat sejahtera seadanya.  Bersyukur kehadrat Ilahi kerana memberi kesempatan kepada kitorng untuk bertemu di ruang maya ini. Minggu ini saya telah menghabiskan cuti saya bersama sahabat-sahabat dari Kaherah. Bila cuti sahaja ada sahabat-sahabat saya akan datang ke rumah saya. Maklum la rumah saya terletak di perkampungan arab jadi boleh diibaratkan mereka ni balik kampung la. 

            Pada hari ahad lepas yang bertarikh 24 Julai 2011, 4 orang rakan saya dari Kaherah telah datang ke rumah saya untuk bercuti. Kata nya nak rehatkan minda di kawsan kampung. Maklulmlah Kaherah tu Bandar besar macam Kuala Lumpur. 

Saturday, July 23, 2011

REVOLUSI MESIR 1952




Revolusi Mesir 1952
(Sumber :Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas)
Revolusi Mesir 1952 atau Revolusi 23 Julai (Arab: ثورة 23 يوليو 1952) dilakukan pada 23 Julai 1952 oleh sekumpulan pegawai tentera menamakan diri mereka "Pergerakan Pegawai Pembebasan". Revolusi ini pada mulanya bertujuan untuk menggulingkan Raja Farouk I. Bagaimanapun, pergerakan ini beralih kepada memansuhkan sistem raja berperlembagaan dan mewujudkan sebuah republik. Kejayaan revolusi itu memberi inspirasi kepada banyak negara Arab dan Afrika untuk menjatuhkan 'rejim rasuah'.

PUNCA
Pemerintahan beraja di Mesir mengamalkan rasuah ,pro-British dan gaya hidup mewah bertentangan dengan pergerakan pegawai pembebasan hidup dalam kemiskinan.Mereka dilihat hanyalah boneka kepada penjajah Britain. Beberapa institusi Mesir seperti polis, istana dan malah parti politik dilihat rasuah.

Friday, July 22, 2011

Mesir: Hak Mahasiswa Dicabul


Rasulullah Sollallahu alaihi wasalam pernah bersabda: "Barangsiapa yang memudahkan jalan orang yang ingin menuntut ilmu, Allah akan mempermudahkan jalannya untuk ke Syurga"

                 Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Semoga semua pembaca dalam keadaan sihat sejahtera. Alahamdulillah dengan limpah dan kurnianya kita dapat kembali bertemu di dalam ruang maya ini.  Posting kali ini ingin melaporkan keadaan mahasiswa/wi yang menuntut di bumi Mesir ini. 
          
            Pada minggu lepas, saudara Mohd Firdaus Madzlan atau lebih mesra di kalangan mahasiswa Islam di Mesir sebagai Ust Alang. Menerima panggilan telefon daripada doktor kuliahnya, di Darul Ifta' Misriyyah. Bahawa beliau telah dibuang daripada universiti atas alasan ada masalah dengan kedutaan Malaysia di Mesir. Kemungkinan besar adalah disebabkan beliau adalah penganjur kepada Bersih 2.0 Mesir baru-baru ini. Saudara Firdaus adalah penuntut kursus lanjutan untuk menjadi mufti di Darul Ifta' Misriyyah. Beliau yang akan menamatkan pengajiannya pada 25 Julai ini, setelah 3 tahun menghabiskan masa untuk melayakkannya menjadi seorang bakal mufti terpaksa berputih mata, atas alasan menganjurkan Bersih 2.0 dan ia tiada kena mengena dengan undang-undang atau kesalahan universiti. Hanya kerana mendapat arahan daripada kedutaan Malaysia, beliau dinafikan haknya.

Thursday, July 21, 2011

Pengalaman: Liku-liku Penuntut Ilmu


            
          Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Semoga semua pembaca dalam keadaan sihat sejahtera. Alhamdulillah kita semua masih diberi nikmat untuk meneruskan kehidupan di muka bumi ini. Saya bersyukur juga dengan nikmat Allah yang memberi saya kesempatan untuk menuntu ilmu di bumi Mesir ini. Dengan itu dapat lah rase serba sedikit pengalaman belajar kat sini. Kat sini saya nak citer skit pengalaman yang melucukan jugak la ketika hendak gi ke daurah kitab.   

            Citer eh macam ni, Semalam (20 Julai 2011) saya dengan bebrapa sahabat saya telah keluar dari rumah menuju ke perhentian bas untuk menghadiri daurah kitab Bidayatul Hidayah pada waktu tengah hari. Pada waktu itu waktu kemuncak kesesakan lalu lintas. Tremko (van) untuk ke Maarod tidak muncul-mucul.  Tunggu punyer tunggu tremko tak sampai-sampai. Hampir stengah Jam baru la sampai tremko, tu pun kene berebut dengan arab.

Tuesday, July 19, 2011

" Wajah Yang Memancarkan Cahaya "



     Jika seseorang ingin kelihatan cantik atau dipakaikan pakaian kecantikan pada mereka, mereka harus berusaha bangun tengah malam dan subuh Kerana pada waktu-waktu tersebutlah cahaya terang muncul dan dipakaikan pada orang-orang yang Beriman .

    ALLAH Azza Wa Jalla Berfirman Ertinya : "Pada hari dimana kalian melihat orang-orang beriman lelaki dan perempuan, sedang cahaya mereka memancar di hadapan dan di sebelah kanannya." ( Al Hadiid 57: 12)

    Kenapakah orang-orang yang beriman dan banyak pahalanya memancarkan cahaya, sedangkan yang banyak dosa 'memancarkan' kegelapan atau boleh dikatakan kehilangan cahaya ???  

Friday, July 15, 2011

Bulan Sya'ban: Pra-Ramadhan



           Assalammualaikum waraohmatullahhi wabarokatuh.  Semoga semuanya dalam keadaan  sihat wal afiat serta sentiasa di dalam rahmat Allah. Sempena di bulan Sya’aban yang diberkati ini baru lah hari ini saya berkesempatan untuk mencoret sedikit mengenai bulan Sya’ban yang barokah ini. Sebelum ini sibuk menulis tentang BERSIH 2.0 yang kecoh baru-baru ini. Sekarang ini jom kita selidik isu bulan Sya’ban pula.. 


         Apakah kita mengenali bulan Sya’ban ini ? bulan Sya’ban  membawa maksud berpecah-pecah atau berpuak-puak. Pada zaman Jahiliyah, masyarakat Quraisy terpaksa berpecah kepada beberapa kumpulan untuk mencari sumber air di padang pasir. Dalam keterangan yang lain, dikatakan sebab dinamakan demikian kerana pada bulan ini terdapat berserak-serak (banyak) kebajikan yang perlu direbut oleh umat islam.

Thursday, July 14, 2011

Makan cara sihat ikut sunnah nabi

KITA berpantang dan mengawal tabiat makan apabila diserang penyakit. Lebih teruk jika doktor hanya membenarkan kita makan dalam kuantiti sedikit atau makanan tertentu.

        Hakikatnya, amalan mengawal tabiat pemakanan selepas jatuh sakit adalah tindakan salah. Kita patut mengawal pemakanan seawal usia remaja, bukan apabila memasuki fasa 40-an.

        Tabiat pemakanan yang boleh diteladani ialah mengikut sunah Rasulullah s.a.w. Jika dikaji, amalan pemakanan baginda amat bertepatan dengan al-Quran bermaksud: “… makan dan minumlah, dan janganlah berlebih-lebihan…” (Surah al-A’raf, ayat 31).

Wednesday, July 13, 2011

BERSIH 2.0: Apa Pendapat Anda?

             

             Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Alhamdulillah kehadrat Allah kerana di atas rahmat dan kuniaNya kita dapat berjumpa lagi di dalam ruang maya ini. Bahang BERSIH 2.0 masih dirasai hingga sekarang walaupun sudah 3 hari berlalu. Tapi adakah anda terfikir baik dan buruknnya perhimpunan Bersih 2.0 ini..?

Tuesday, July 12, 2011

Ustazah jatuh Cinta?

Bukankah cinta itu adalah fitrah manusia?
Tapi layakkah ustazah jatuh cinta?
Mereka juga punya hati dan rasa.

Monday, July 11, 2011

BERSIH 2.0 SATU DUNIA

                


                Assalammulaikum waraohmatullahhi wabarokatuh kepada semua pembaca ruangan ini. Semoga semuanya dalam keadaan sihat sejahtera. Telah terukir dalam ruang masa dunia, bahawa negaraku Malaysia telah mula menarik perhatian dunia. Bukan maknanya sebelum ini Malaysia tidak terkenal, tetapi Malaysia telah memberitahu kepada dunia akan kegoyahan serta kerapuhan kerajaan Malaysia sekarang ini. Secara tidak lansung membuka ruang kepada musuh  Malaysia yang di luar sana untuk menyerang Negara. Itu hanya andaian saya berpandukan sejarah kejatuhan kerajaan Melayu Melaka di tangan penjajah.

           Pada 9 Julai yang lepas, negara kita telah mengalami satu peristiwa kebangkitan rakyat yang benaung di  bawah sebuah organisasi yang diberi nama “BERSIH 2.0”. Perhimpunan BERSIH 2.0 yang telah di pengerusikan oleh Ambiga telah berkumpul di beberapa kawasan di Kuala Lumpur untuk  menyerahkan memorendum  beberapa Tuntutan BERSIH 2.0 kepada Yang Di-Pertuan Agung yang sekarang ini. Mereka semua telah berhimpun pada pukul 2 petang dengan berpakaian bertemakan warana KUNING. Perhimpunan BERSIH 2.0 ini telah mendapat liputan dari seluruh dunia.

MISTERI JODOH SI LELAKI BUTA



(¯`v´¯)
`•.¸.•´`•.¸.¸¸.•*¨¨*•.¸¸
`​​•.¸.¸¸.•*
•*¨`*• •´*¨`*•
Assalamu ‘alaikum warahmatullahi wabarokatuh

Bismillaahirrohmaanirrohiim

Kisah ini dipaparkan oleh Syeikh abdul Aziz bin Abdul Kariem Al-Aql dalam salah satu ceramahnya yang berjudul "kisah dan pelajaran"


Syeikh Abdul Aziz menuturkan, "Di antara kisah (misteri jodoh) yang pernah saya ketahui adalah seorang pria dari kerabat saya yang hafal Qur'an dan shalih.





Ia orang yang dikenal rajin bersilaturahim, teguh pendirian agamanya dan selalu taat pada Allah dan dia seorang yang buta.

Suatu hari dia bertanya kepada saya,

"Ananda, ---waktu itu saya berumur 17 tahun--- , kenapa kamu belum menikah ?"

Friday, July 8, 2011

Fikrah ku: BERSIH 2.0 di Mesir

        
         Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Salam sejahtera kepada semua pembaca yang dikasihi sekalian. Bersyukur kehadrat Allah kerana kita dapat menyedut udara untuk meneruskan hidup di muka bumi Allah ini. Tarikh 9 Julai 2011 digembar gemburkan perhimpunan BERSIH 2.0 akan diadakan di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur. Tahukan anda pakah BERSIH 2.0 itu ?
        BERSIH adalah gabungan NGO yang menuntut pilihan raya yang akan datang dilakukan secara bersih. BERSIH 2.0 ini telah diketuai oleh Ambiga. Tujuan perhimpunan ini dilakukan adalah untuk menyerahkan memorendum mengenai tuntutan BERSIH 2.0 kepada Yang Dipertua Agong Malaysia. Antara 8 tuntutan BERSIH adalah:
 

Thursday, July 7, 2011

Madah Persahabatan



Bismillahirrahmanirrahim.....
Marilah kita sama-sama menghayati dan  selami apa yang diertikan dengan sebuah persahabatan..

Janganlah kita memandang rendah erti persahabatan, kerana dalam hidup ini kita tidak mampu melangkah seorang diri tanpa seorang sahabat.

Orang yang suka mengkhianati teman sendiri adalah ibarat binatang yang suka memakan bangkai. Bertambah busuk bangkai bertambah pula seleranya.

Wednesday, July 6, 2011

Fatrah Imtihan: Tatawakalu 'Alallah

  
              Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh. Bersyukur kepada Allah keranaNya kita merasai nikmat Iman dan Islam seterusnya diberi peluang untuk meneruskan hidup di bumiNya ini. Allhamdulillah sekali lagi kepada Allah kerana saya berjaya melansaikan imtihan saya disini untuk tahun ini. Segala usaha telah saya kerahkan. Semoga Allah memberi natijah setimpal dengan usaha yang telah dilakukan. Tetapi di sesetengah muhafazah lain masih belum habis fatrah imtihannyer.  Semoga kalian semuer masih bersemangat untuk meneruskan imtihan yer. Bitaufiq wanajah.

Tuesday, July 5, 2011

Ayam KFC perisa TAPAK KASUT (New)

          

        Assalammualaikum kepada semua pembaca yang dihormati sekalian. Diharap semuanya dalam sihat sejahtera. Bersyukur kepada Allah kerana kita dapat bertemu lagi di ruang maya ini... Dunia sekarang ni makin menakutkan. Macam-macam perangai manusia yang teruk kita lihat. Contohnya minggu lepas heboh dengan satu video yang menunjukkan cara-cara membuat ayam KFC perisa TAPAK KASUT.. Video ini menunjukkan seorang pekerja dapur restoran KFC mencuber resepi ciptaan sendirinya ia itu perisa TAPAK KASUT. Biadap sungguh perlakuan pekerje ni. Tiada rasa hormat lansung kepada pelanggan yang akan memakan ayam tersebut. 

          Di sini saya sertakan video perlakuan tidak bermoral pekerja tersebut:

Saturday, July 2, 2011

Facebook: Apa akan jadi lepas aku mati?

              





assalamualaikum..
satu peringatan sebenarnya untuk muslimah-muslimah semua

mari kita renung-renungkan bersama
fikir-fikirkan bersama
jika satu hari nanti kita mati,
akaun facebook ini hanya kita yang tahu password
hanya kita yang boleh access..
dan
selepas kita mati..
apa yang jadi pada akaun fb kita?
mungkin ada yang akan ucapkan takziah
mungkin ada yang selalu menjenguk bagi mengubat rindu
tetapi..

Friday, July 1, 2011

Peperiksaan Kelayakan Al-Azhar Dibatalkan




KAHERAH, 1 Julai - Untuk makluman, peperiksaan kelayakan Universiti Al-Azhar,Mesir untuk sesi akan datang telah dibatalkan perlaksanaannya di Malaysia .

Perkara ini telah dimaklumkan sendiri oleh pihak pengurusan Universiti Al-Azhar melalui Dr.Zakaria Abdul Majid yang merupakan Dekan Kuliah Ulum Islamiah, Universiti Al-Azhar kepada Saudara Ahmad Daniel bin Mohmad Hasan semalam.

Fatrah Imtihan: Berjalan Tanpa Henti

        Assalammualaikum kepada semua pengunjung laman ini. Semoga semuanya sihat sejahtera di dalam menempuh kehidupan ini. Alhamdulillah kita dapat lagi bertemu lagi di ruang maya ini. Alhamdulillah sekali lagi dan saya bersyukur kepada Allah kerana hanya  tinggal  satu madah (Tasawuf) sahaja imtihan fatrah ke-2 ini. Semoga dimudahkan saya serta sahabat2 lain untuk terus berjalan tanpa henti hingga ke penghujungnya. Dengan itu saya ingin berkongsi kepada anda serta sahabat2  seperjuangan satu lagu baru dari kumpulan Devotees. Terimalah dari saya "Berjalan Tanpa Henti"....

video

Thursday, June 30, 2011

Kisah Nabi Musa bertemu Jodoh di kota Madyan

          


            Assalammulaikum kepada semua pembaca yang dihormati sekalian. Semoga semuanya dalam keadaan sihat wal afiat. Bersyukur kehadrat Allah keranaNya kita dapat bertemu di ruang maya ini lagi. Alhmadulillah tadi baru lepas imtihan madah Qosasul Quran. tinggal 1 madah lagi. Harap di mudahkan. Masa ulangkaji madah Qosasul Quran saya tertarik dengan 1 cerita dan teringin berkongsi dengan anda sekalian mengenai cerita Nabi Musa. Semoga kita mendapat ikhitibar serta pengajaran dari kisah ini.

Dengan berdoa kepada Allah: "Ya Tuhanku selamatkanlah aku dari segala tipu daya orang-orang yang zalim" keluarlah Nabi Musa dari kota Mesir seorang diri, tiada pembantu selain inayahnya Allah tiada kawan selain cahaya Allah dan tiada bekal kecuali bekal iman dan takwa kepada Allah. Penghibur satu-satunya bagi hatinya yang sedih karena meninggalkan tanahi airnya ialah bahwa ia telah diselamatkan oleh Allah dari buruan kaum fir'aun yang ganas dan kejam itu.

Wednesday, June 29, 2011

Fatrah Imtihan: Khouf wa Roja'

    

     Hidup ini memang menyulitkan. Setiap hari jiwa kita akan teruji dan perjalanan hidup terasa semakin hari semakin sukar. Inilah kehidupan, "Dialah (Allah) yang menjadikan kematian dan kehidupan untuk menguji kamu, siapakah diantara kamu yang paling baik amalannya.".

     Ya, hidup ini adalah ujian. Menafikan hakikat ini akan menjadikan kita orang yang sentiasa kecewa dan putus asa. Menerima hakikat ini menggambarkan kebijaksanaan. Kebijaksanaan yang menonjolkan kepimpinan dan ketokohan kita sebagai hamba Allah SWT.

Monday, June 27, 2011

Isra' dan Mi'raj - Tanda Kebesaran Allah


Maha Suci Allah, yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al Masjidil Haram ke Al Masjidil Aqsa yang telah Kami berkahi sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebagian dari tanda-tanda (kebesaran) Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui . – Al Israa , Ayat 1

Kepala Tersepit...

          
         Assalammualaikum kepada pengungjung blog Macam2ada ni. Semoga semuanyer dalam keadaan sihat sejahtera. Alhamdulillah syukur kepada kehadrat Allah kerana dapat lagi kita bertemu di dalam ruang maya ini. Pagi tadi saya sedang saya tengok2 Facebook, terjumpe satu video ni. Video mengenai seorang pelajar sekolah rendah tersepit kepala di kerusi sekolah.

Sunday, June 26, 2011

Bara'a Gadis Yang Tabah

     Bara’a adalah seorang gadis berusia 10 tahun milik sebuah keluarga kecil bahagia yg taat agama dari Mesir . Kedua orang tuanya adalah doktor dan telah berpindah ke Arab Saudi untuk peluang yang lebih baik. Bara'a adalah gadis muda yg sangat...... manis dan cerdas . Di usia yg masih muda, dia berjaya menghafal semua Quran dengan tajwid yang betul. Malangnya, tragedi menimpa dan merubah kehidupan gadis muda ini.

Thursday, June 23, 2011

KENAPA AKU 'WAJIB' BERTUDUNG?




(¯`´¯) ..•¨`* ܓ
´*.¸.•´ 8 SEBAB WANITA CANTIK BERTUDUNG!!
●/
/▌
/ \
...
(✿◠‿◠) Tuntutan agama

● Putri Rasulullah kemudian menanyakan apa yang dilihat ayahandanya. “Aku lihat ada perempuan digantung rambutnya, otaknya mendidih.Aku lihat perempuan digantung lidahnya, tangannya diikat ke belakang dan timah cair dituangkan ke dalam tengkoraknya.
Fatimah Az-Zahra kemudian menanyakan mengapa mereka disiksa seperti itu?*Rasulullah menjawab, “Wahai putriku, adapun mereka yang tergantung rambutnya hingga otaknya mendidih adalah wanita yang tidak menutup rambutnya sehingga terlihat oleh laki-laki yang bukan mahramnya.

Monday, June 20, 2011

RAHSIA NOMBOR KOD PADA LABEL BUAH-BUAHAN



PENDAHULUAN

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah SWT. Baru-baru ini saya dapat satu maklumat dari seseorang. Dia menyatakan bahawa nombor yang ada pada label buah-buahan yang diimpot itu ada maknanya. Menurutnya lagi, jika penghujung nombor itu angka ganjil, maka buah itu manis rasanya. Saya pun melakukan kajian lanjut dan kongsikan di sini apa yang saya temui. Selamat membaca. Semoga bermanfaat.

RAHSIA NOMBOR KOD PADA LABEL BUAH-BUAHAN

Saturday, June 18, 2011

Kenyataan Rasmi MANHAL PMRAM Terhadap Karikatur Utusan ‘Kekeliruan Kes Rogol’


Merujuk karikatur yang dimuat di dalam dada akhbar Utusan bertarikh 15 Jun 2011, ia dilihat sebagai usaha mempersenda agama Islam. Konten karikatur tersebut menggambarkan bahawa Islam tidak sedikit pun membela hak dan maruah manusia. Di dalam surah al-Taubah ayat 65 dan 66, Allah telah mencela golongan yang mempersenda-senda agama Islam:
وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ لَيَقُولُنَّ إِنَّمَا كُنَّا نَخُوضُ وَنَلْعَبُ قُلْ أَبِاللَّهِ وَآيَاتِهِ وَرَسُولِهِ كُنْتُمْ تَسْتَهْزِئُونَ (65)
لا تَعْتَذِرُوا قَدْ كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمَانِكُمْ إِنْ نَعْفُ عَنْ طَائِفَةٍ مِنْكُمْ نُعَذِّبْ طَائِفَةً بِأَنَّهُمْ كَانُوا مُجْرِمِينَ 66)

Sunday, June 12, 2011

Sape Kata Kami Gagal?

           Assalammualaikum kepada semua pembaca serta kepada rakan-rakan seperjuangan sekalian. Semoga semuanya sihat sejahtera serta sentiasa dalam mardhotillah. Pada minggu lepas telah keluar satu kenyataan di akhbar tempatan( Malaysia) mengenai “Kegagalan Pelajar Malaysia di Al-Azhar”. Apabila saya membaca artikal ini, saya berasa sedikit marah serta tidak bersetuju sama sekali dengan kenyataan artikel tersebut yang menyatakan punca kegagalan pelajar Malaysia di al-Azhar adalah kelemahan dalam menguasai bahasa arab. Walaupun kami hanya berdiam diri dengan kenyataan artikel tersebut, ini tak bermakna kami setuju.

Friday, June 10, 2011

Fatrah Imtihan: Ahlan Ya Ustazuna



          Assalammualaikum kepada semua pembaca serta sahabat-sahabat seperjuangan sekalian. Bersyukur ke hadrat Ilahi dengan limpah kurnianya kita dapat bertemu lagi dalam ruangan yang tak seberapa ini. Apa khabar semua? Harap sihat-sihat belaka. Pelajar-pelajar di Malaysia sekarang ni tengah “honey Moon” nampaknya semoga kalian semua menggunakan masa cuti dengan sebaiknya. Kepada sahabat-sahabat seprerjuangan pula diucapkan selamat menghadapi imtihan bagi sesiapa yang sudah mula imtihannya. Semoga Allah permudahkan untuk kita semua menghadapinya. Amin.