Sunday, November 13, 2011

"Laukana Bainanal Habib"

[882441859.jpg]

        Assalammulaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Salam ceria dari saya khas wat semua pembaca dan sahabat2 sekalian. Tadi saya menonton rancangan “Laukana Biananal Habib” kat Tv Hijrah (wacht on9). Sblm tu saya tulis la kat status FB saya yg saya tgh tgk rancangan ni. Lps tu ade la yg mengomen tanyer mengenai maksud “Laukana Bainanl Habib” tu. Jadi dari situ terdetikla saya nak tulis skit mengenai program ni.


[2co0j9i.jpg]

            Ape yg saya faham dri maksud “Laukana Bainanal Habib” ni ialah Sekiranya ada di antara kita kekasih (Nabi MUhammad). Rancangan yg berasal dri tanah arab ini mahu membawa penonton untuk mebuka mata kita sejauh mana cinta kita kpd Habibuna NAbi Muhammad Salallahhu alaihi wasalam. Dalam rancangan ini, seringkali menanyakan kpd orang2 awam yg ditemuramah dgn soalan “Sekiranya Nabi berada di hadapan anda, apakah yg anda akan katekan kpd Baginda?” atw “Sekiranya Nabi Muhammad masih hidup, ………(soalan)…..? Mungkin sbb itu rancangan ini dinamakan “Laukana Bainanal Habib”. Pernah sya tgk program ini menguji org2 awam yg dijumpainya dgn ujian menyambung hadis yg disoal. Ade yg dapat jawab. Ade yg tak dapat. Tapi bile pengacara sruh sambung lagu yg disoal, kebanyakan mereka boleh menyambung dgn btol. Dri sini kita dapat lihat sejauh mane kecintaan kita terhadap Habibuna Saidina Muhammad.

[0.jpg]

            Saya sarankan kpd sahabat2 dan pembaca sekalian supaya menonton rancangan ni kerana banyak faedah kita dapat secara tidak lansung dapat menambah rasa cinta kita kpd Habibuna Saidina Muhammad Solallahhu alaihi wasalam. Rancangan ini disiarkan di Tv Hijrah tapi saya tak brape ingat hari serta masanya di Malaysia sbb saya tgk melalui internet (maklum la kat Tv Mesir ni tak der canel Tv Hijrah jadi tgk kat internet la). Walaupun rancangan ni dalam bhs Arab tapi siaran melaui Tv Hijrah mempunyai terjemahan bhs Melayu.  Jadi Mari kita menambah prasaan cinta kita kpd Habibuna Saidini Muhammad dgn menonton rancangan “Laukana Biananal Habib” di Tv Hijrah (jgn tak tgk tau).


antara sedutan dari program "Laukana Bainana Habib".




            Lagu tema rancanga ni pun best. Saya suke mendengarnya. Sebagai penutup entry kali ini saya sertakan lagu tema “Laukana Bainanal Habib” khas wat anda semua.

"Laukana Bainanal Habib"



لو كان بيننا الحبيب
لدينا القاصى والقريب
من طيبة قبل المغيب
طالبا قرب الحبيب

بقربه نفس تطيب
فتدع الله يجيب
انوار طاح لا تغيب
بلغنا لقاه يا مجيب

فدتك روحي يا حبيب
محمد مكرم الغريب
بقربك الروح تطيب

يا رحمة للعالمين



Sekiranya ada di antara kita kekasih(Nabi Muhammad)
Akan datang kepada kita yang jauh dan yang dekat
Daripada kebaikan sebelum terbenam
Berkehendak mendekati  Kekasih (Nabi Muhammad)

Dengan mendekatinya diri menjadi baik
Sesungguhnya berdoalah kepada Allah, akan diperkenankannya
Cahaya-cahaya yang mekar tidak padam
Sampaikan kepada kami berjumpa dengannya Ya Mujib

Untukmu kuserahkan diri ku wahai Kekasih (Nabi Muhammad)
Muhammad yang memuliakan orang asing
Dengan mendekati Mu jiwa menjadi baik/tenang
Wahai rahmat seluruh alam

No comments:

Post a Comment