Thursday, July 21, 2011

Pengalaman: Liku-liku Penuntut Ilmu


            
          Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Semoga semua pembaca dalam keadaan sihat sejahtera. Alhamdulillah kita semua masih diberi nikmat untuk meneruskan kehidupan di muka bumi ini. Saya bersyukur juga dengan nikmat Allah yang memberi saya kesempatan untuk menuntu ilmu di bumi Mesir ini. Dengan itu dapat lah rase serba sedikit pengalaman belajar kat sini. Kat sini saya nak citer skit pengalaman yang melucukan jugak la ketika hendak gi ke daurah kitab.   

            Citer eh macam ni, Semalam (20 Julai 2011) saya dengan bebrapa sahabat saya telah keluar dari rumah menuju ke perhentian bas untuk menghadiri daurah kitab Bidayatul Hidayah pada waktu tengah hari. Pada waktu itu waktu kemuncak kesesakan lalu lintas. Tremko (van) untuk ke Maarod tidak muncul-mucul.  Tunggu punyer tunggu tremko tak sampai-sampai. Hampir stengah Jam baru la sampai tremko, tu pun kene berebut dengan arab.

            Perjalan pun diteruskan dengan menaiki tremko menuju ke Maarod,. Bila hampir sampai jerk at depan Universiti al-Azhar Tanta jam(sesak) plak. Lepas tu pemandu tremko ni pun pusing la ikut jalan lain untuk mengelak kesesakan depan al-azhar tu.  Berpandukan penunjuk arah yg tidak profesional oleh penumpang arab yg berader di sebelah pemandu tersebut, tremko tersebut dipandunyer hingga la ke hujung kampong sampai la ke tepi sawah. Tremko tu pun melaluli satu jalan kecik kat sawah tu. Sedang kusyuk menikmati pemanduan tremko yg ala2 mcm “relly” ni tiber-tiber tremko ni tersangkut. 

        Jadi kami semuer pun turun la dari tremko untuk melihat ape puncer tremko ni tersangkut. Ruper-rupenyer tremko ni termasuk lubang plak. Terpaksa la kami semua menolak tremko tersebut di bawah terikan pancaran cahaya matahari yg sungguh bahang tu. Dengan sepenuh kudrat kami semua menolak termko tersebut. Malas plak nak citer banya-banyak ni.. tengok la video ni sendiri. Sempat la wat rakaman ketika kejadian.    

video



           Lepastu bile dah lepas ingatkan dah tak der masalah, rupernyer bile sampai ke jalan raya samer je jam(sesak) jgak. Lepas tu peandu tremko tu suruh turun dan naik tremko lain sebab die nak pusing balik ke perhentian tadi. Aduhai penat2 tolak tremko dier, dier suruh kiter naik tremko lain plak  Geram plak ia. Semua penumpang pun terpakser la trurun dan berjalan kaki untuk menuju ke simpang dihadapan menunggu tremko lain plak. Lepas satu-satu maslah dating. Mungkin ini lah die terbiatu nafs sbb kene banyak bersabar. Kater nak blajar kitab Biadatul Hidayah, kene la bersihkan hati dulu.  Akhirnya kami sampai di tempat daurah tapi lewat skit. Nasib baik tak banyak tertinggal. 

            Perjalanan yang sepatutnya memakan maser 15 minit menjadi 1 jam. Ingatkan makin cepat bile cuber ikut jalan “short cut”, rupernyer makin lambat adelah. Dugaan betul la. Mungkin ade hikmah di sebaliknyer. Aper2 pun pengalaman ni memang best, lucu pun mcm ader jgak. Klw saper2 prasan ade sorg arab pakai baju biru tu kene percikan taik keldai hasil putaran tayar tremko tersebut. Arab tu siap bau lagi.  Tu sebab ade plajar Malaysia tergelak tu. Nasib baik la saya jauh tak der la kene. Ini lah antara pengalaman tinggal di kampun arab. Macam-mcam ader… Nampaknyer mase pun tidak mengizinkan(banyak kejer lain nak wat) semoga kita dapa berjumpa lagi. Ilal liqa’. Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh.

No comments:

Post a Comment