Friday, December 10, 2010

Di Sebalik Bulan Muharam


                  Apabila merenung kembali singkapan sejarah peristiwa yang berlaku di sebalik bulan yang penuh mulia ini, terasa jauhnya diri dengan kegemilangan Islam yang terbakar pada suatu ketika dahulu di dalam lembaran sejarah, semestinya menjadi pembakar semangat kepada kita selaku umat Islam yang memegang title “Khalifatullah” di bumi yang fana ini.

                  Tanya kepada diri, sejauh manakah kita terhadap peristiwa ini? Adakah sekadar penghayatan tanpa tindakan? Suka saya mengaitkan sejarah yang terdapat dalam bulan Muharam ini dengan mengambil contoh peribadi yang di tunjukkan oleh seorang  pemuda dan pemudi pada ketika itu, yang dikenali sebagai Abdullah bin Abu Bakar dan Asama’ bin Abu Bakar.  

                Mereka merupakan pemikir dan juga aktivis yang sanggup untuk mengorbankan usia muda mereka semata-mata menegakkan kalimah Lailahailallah Muhammadurrasullullah, apakah hasil dari sumbangan mereka ini? Nah! Alhamdulillah dapat kita menhirup wadah Islamiah sehingga kini. Tidakkah ia sesuatu yang amat membanggakan kita wahai pemuda dan pemudi Islam?
                Begitu banyak ‘ibrah yang dapat kita ambil daripada singkapan sejarah Islam. Sebelum mengakhiri coretan saya ini, ambillah kalam mutiara ini buat panduan kita bersama. Kalam dari Imam Hassan al-Banna apabila apakah cirri-ciri yang oerlu ada pada seorang  pemuda:
1.      1. Pemuda yang bertaqwa
2.      2. Pemuda yang Ikhlas
3.      3. Pemuda yang bersemangat
4.      4. Pemuda yang berkerja

Ini lah yang sepatutnya kita perlu ada selaku pemuda Islam, bukan hanya pandai berkata kata, tetapi cerdik untuk melaksanakannya.

Wallahu’a’lam.

No comments:

Post a Comment