Monday, May 7, 2012

Update 4: Penjelasan Ikhwanul Muslimin

         
     Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Alhamdulillah syukur kita di atas kurnian tuhan sekalian alam atas nikmat Iman dan Islam , selawat dan salam juga buat junjungan mulia  habibuna saidina Muhammad S.A.W serta ahli2 keluarga baginda dan para sahabat kesemuanya.


Upadate kali ini pula saya menukilkan kenyataan dari Ikhwanul Muslimin mengenai Pertempuran Berdarah di Abbasiya (Upadate sebelum ni mengenai: Seruan Imam Masjid an-Nur)

Berkaitan rusuhan dan pertengkaran di Abbasiya Kaherah yang menyebabkan beberapa warga terbunuh, Ikhwanul Muslimin, sebagai kekuatan politik terbesar di Mesir menjelaskan kedudukan mereka dalam hal ini, ini kenyataan Ikhwan dalam masalah tersebut:

>Kesucian darah dalam Islam lebih besar dari kesucian Kaabah itu sendiri. Oleh kerana itu, kami mengutuk pembunuhan kejam puluhan syuhadat dan melukai ratusan penunjuk perasaan.


>Tanggungjawab adanya korban dan terluka berada di bahu Dewan Tertinggi Angkatan Bersenjata (scaf) sebagai penguasa tentera yang saat ini menguruskan urusan negara kerana mereka memiliki kewajipan melindungi warga negara. Berkongsi tanggungjawab ini juga adalah Kementerian Dalam Negeri yang mempunyai tugas keselamatan awam, kerana pegawai keamanan mengetahui adanya samseng bersenjata yang ditugaskan untuk menghadapi penunjuk perasaan.

>Sementara puluhan penunjuk perasaan ditangkap, dibawa ke mahkamah tentera, dihukum dan dipenjarakan dalam masa kurang dari 24 jam, namun tak satu samseng pun yang telah ditangkap kerana membunuh penunjuk perasa dalam dua hari terakhir, dan ini membingungkan dan mengejutkan.

>Kami menegaskan hak warga negara untuk melakukan aksi protes damai dan aksi duduk tanpa menyerang orang atau awam atau harta swasta atau agensi kerajaan baik awam atau tentera.

>Penangkapan perempuan adalah tindakan tercela dan menjijikkan. Tidak masuk akal untuk menahan mereka dengan tuduhan bertanggungjawab untuk menyerang individu atau institusi. Oleh kerana itu, kami menuntut pembebasan segera semua tahanan perempuan.

>Kami sangat mengutuk pencerobohan dan kekejaman terhadap wartawan dan kakitangan media yang ditahan ketika mereka terlibat dalam tugas profesional mereka. Oleh kerana itu, kami menuntut pembebasan para wartawan segera.

>Selanjutnya kami mengutuk keganasan dan serangan terhadap para pekerja perubatan di rumah sakit lapangan di mana doktor dan pembantu mereka sedang melakukan tindakan kemanusiaan yang mulia menyelamatkan mangsa terluka. Mereka layak untuk dihormati, bukan ditangkap, disoal siasat dan dipenjarakan.

>Kami juga mengutuk serangan terhadap rumah Allah (Masjid An-Nur) dan penangkapan orang-orang di dalamnya, terutama Syaikh Hafizh Salamah, pahlawan perlawanan rakyat Suez.

>Kami mengutuk rujukan orang awam kepada pendakwa tentera. Kebanyakan dari mereka yang ditangkap berada di jalanan dan baru keluar dari masjid dan menjauh dari institusi ketenteraan. Oleh kerana itu, kami menuntut bahawa mereka sekurang-kurangnya harus cepat dipindahkan ke Kejaksaan awam.

>Kami membuat perbezaan yang jelas antara tentera Mesir di satu pihak, dan scaf di sisi lain. Untuk yang terkini bertanggungjawab untuk menguruskan urusan negara dalam masa peralihan. Perselisihan politik dengan scaf tidak sama sekali bererti setiap perselisihan dengan angkatan bersenjata.

>Akhirnya, kami menegaskan kembali bahawa darah rakyat Mesir adalah garis merah yang seluruh pejabat dan warga negara harus menghormatinya. "Barangsiapa yang membunuh seorang manusia, kecuali sebagai hukuman atas pembunuhan atau kerana menyebabkan kekacauan di muka bumi, seolah-olah dia telah membunuh manusia seluruhnya; dan siapa pun yang menyimpan kehidupan satu orang, seolah-olah ia telah menyelamatkan kehidupan semua umat manusia," (QS: 5:32).

>Untuk orang-orang Mesir yang dewasa: Bertahanlah dengan keyakinan dan tekad untuk meraih kemenangan untuk revolusi besar serta mencapai tujuannya.

>Untuk semua parti nasional Mesir, pasukan keselamatan: Kita semua harus bersatu dan merapatkan barisan, dan menempatkan prinsip-prinsip tertinggi di atas kepentingan peribadi atau kelompok, demi kemajuan negara dalam mencapai tujuan yang telah dipersetujui oleh majoriti rakyat dari tanah air ini.

>Untuk media: Jangan menerbitkan atau menyiarkan sesuatu yang tidak benar di surat khabar anda. Hormatilah kehendak rakyat dan etika profesi kewartawanan.

>Untuk Dewan Tentera: Orang-orang telah memberikan kepercayaan mereka kepada anda, kerana anda mengumumkan peralihan cepat dari kuasa untuk awam yang dipilih secara bebas sesuai dengan jadual yang jelas. Itu adalah tanggungjawab anda di hadapan Allah dan juga kepada masyarakat dan sejarah. Ini bermakna anda harus mendedahkan semua fakta di dalam semua peristiwa yang berlaku baru-baru ini, dan akan mencapai tujuan dan tuntutan revolusi, dan menghalang setiap usaha untuk mengeluarkan semula rejim sebelumnya dengan semua tranformasi, tulus dan berintegriti.

Semoga Allah melindungi Mesir dari segala kejahatan, membimbing rakyat untuk nasib yang baik, dan memadam semua krisis dan kesusahan.

 Ikhwanul Muslimin, Kaherah: 5 Mei 2012. (Fq / ikhweb)

No comments:

Post a Comment