Tuesday, July 2, 2013

Man Hua Wadi'un nahwi?


   
          Alhamdulillah syukur kita di atas kurnian tuhan sekalian alam atas nikmat Iman dan Islam , selawat dan salam juga buat junjungan mulia  habibuna saidina Muhammad S.A.W serta ahli2 keluarga baginda dan para sahabat kesemuanya.

          Assalammualaikum warahmatullahi wabarokatuh dan salam sejahtera kepada semua sahabat yang dikasihi dan disayangi sekalian. “Hidup segan mati tak mahu” begitulah boleh saya ibaratkan blog saya ini. Sudah lame sudah tidak meng”update” sehingga sudah bersawang dek labah-labah “cyber”. Kesuntukan masa kerana menghadapi imtihan dengan ditambah pula kemalasan memerah otak untuk  menaip menjadikan blog saya statik seperti ini. Insya’allah selepas ini saya akan mencube merajinkan diri untuk berkongsi ilmu atau pengalaman menarik sepanjang hidup saya sebagai seorang pelajar.



"إذا لم تكن حافظا واعيا  # #   فجمع للكتب لا ينفع"
           

            Bila berjauh dengan si “lappy” (labtop di rumah kawan), membuatkan diri ini tidak tahu apa yang hendak dilakukan. Maklum la imtihan sudah habis. Tetapi ia sebenarnya peluang baik untuk diri saya membelek-belek kitab-kitab yang tersusun rapi di rak buku milik saya. Sebenarnya saya terkesan dengan bait syair di atas yang bermaksud “apabila kamu tidak menghafal dan memahami, maka tiada guna kamu mengumpul kitab-kitab itu”. Dengan sebab itu saya pun mencapai kitab “Muktasar Jiddan” untuk mengulangkaji apa yang telah saya pelajari ketika mengikut kelas Sheikh Mahmud Said Mamduh. Kitab ini adalah syarah kepada “Matan Ajrumiah” yang dikarang oleh Said al-Allamah Ahmad Zaini Dahlan dan di tahqiq oleh Dr. al-Murtadha bin Zaid al-Mahturi al-Hasani. Kitab ini adalah mengenai ilmu nahu, iaitu cara mempelajari tatabahasa bahasa arab yang betul.

            Saya ingin berkongsi kepada sahabat sekalian mengenai siapa yang mula-mula yang menyusun ilmu nahu. Selama  saya mempelajari bahasa arab bermula dari sekolah rendah hingga sekarang saya tidak mengetahui siapa pun yang telah menyusun displin ilmu nahu ini sehingga la saya membaca muqadimah kitab ini. Saya percaya ramai yang tidak tahu siapa yang telah menyusun displin ilmu ini hatta pelajar-pelajar kuliah bahasa arab sekali pun.

            Siapa kah yang telah menyusun displin ilmu nahu ini? Tahu kah anda? Di dalam kitab “Muktasar Jiddan” yang telah ditahqiq oleh Dr. al-Murtadha bin Zaid al-Mahturi al-Hasani ini telah menceritakan bahawa salah seorang dari kalangan Khalifah ar-Rashidin iaitu Saidina Ali radiallahhu anhu yang telah menyusun displin ilmu nahu ini.



            Telah diceritakan oleh Abu al-Qasim al-Zajjaji, beliau telah mendengar dari Abi al-Aswadi ad-Du’ali. Pada suatu hari, Abi al-Aswadi telah melihat Saidina Ali Radiallahu anhu dijalanan. Maka bertanya Abi al-Aswadi kepada Saidina Ali radiallahhu anhu, “wahai Amirul Mukminin, apakah yang telah engkau fikirkan? Berkata Saidina Ali radiallahhu anhu, “sesungguhnya aku telah mendengar di tempat kamu lahnan (kesalahan sebutan kalimah arab). Dan aku mahu menyusun satu displin ilmu mengenai asas bahasa arab.”  Berkata pula Abi al-Aswadi, “ Sekiranya kamu melakukan perkara ini, maka kamu telah memelihara kami dari kecacatan bahasa dan mengekalkan kehebatan bahasa ini.” Kemudian Saidina Ali radiallahhu anhu telah memberi Abi Aswadi sehelai kertas yg tertulis

بسم الله الرحمن الرحيم
الكلام كله اسم, وفعل, وحرف

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah dan Maha Mengasihani,
Kata-kata adalah nama, perbuatan dan hurf.



                    Telah diceritkan al-Baihaqi di dalam kitabnya al-Syu’abi, bahawa Ibnu ‘asaakir telah mendengar dari So’so’ah  bin Sohan Telah datang orang-orang arab kepada Saidina Ali bin Abi Tolib Radiallahhu anhu dan mereke telah bertanya cara yang betul untuk membaca ayat {لَا يَأْكُلُهُ إِلَا الْخَاطُونَ} . Tersenyum Saidina Ali mendengar soalan tersebut. kemudian Saidina Ali memperbetulkan kesalahan bacaan ayat tersebut {لَا يَأْكُلُهُ إِلَا الْخَاطِئُون} (surah al-Haqqoh, ayat ke-37).


            Inilah serbe sedikit cerita mengenai Saidina Ali Radiallahhu Anhu yang telah menjadi orang  pertama menyusun ilmu nahu ini. Ilmu nahu ini sungguh penting dan menjadi tunjang utama dalam mempelajari bahasa arab. Disebabkan lemahnye diri saya dalam ilmu nahu ini, menyebabkan saya tidak mampu menterjamahkan kesemua cerita Saidina Ali Radiallahhu Anhu sepertimana yang telah tertulis di dalam Muktasar Jiddan ini. Insya'allah akan saya pertingkatkan diri saya ini. Doakan saya ye. Sekiranya berlaku kesilapan dalam terjemahan ini mohon diperbetulkan. Semoga dapat berjumpa lagi. ILaL LiQo’….


2 comments: