Tuesday, January 22, 2013

Kenangan 2012



Assalammualaikum warahmatullahhi wabarokatuh. Alhamdulillah syukur kita di atas kurnian tuhan sekalian alam atas nikmat Iman dan Islam , selawat dan salam juga buat junjungan mulia  habibuna saidina Muhammad S.A.W serta ahli2 keluarga baginda dan para sahabat kesemuanya.

Alhamdulillah syukur atas nikmat kurniaan Allah subhanawata’ala yang telah menghidupkan kita semua sehingga saat ini. Alhamdulillah jgak saya ucapkan kepada Allah subahnawata’ala kerana mempermudahkan segala urusan imtihan fatrah 1 ini yang telah berakhir semalam. Semoga segala usaha saya mendapat redho Allah dan diberkati. Rasanya tidak terlambat untuk saya mengucapkan “Selamat Tahun Baru Masihi” kepada semua pembaca dan pelawat blog saya ini. Kepadatan waktu disebabkan imtihan yang bermula tahun lepas (akhir Disember 2012) menyebabkan saya ketiadaan waktu untuk mencoret sedikit qalam sempena penutup bagi tahun 2102.

Coretan saya kali ini adalah sebagai kodo’ coretan yang sepatutnya saya taip ketika diambang tahun baru 2013 sebagai penutup  tahun 2012.  Kebiasaannya apabila menjelma tahun baru pasti semua akan menceritakan mengenai azam takkira la dimana-mana pun sama ada di blog-blog, ruang social dan sebgainya. Tapi kali ini sya ingin mencoret sedikit kenangan suka dan duka sepanjang 2012 yang amat bermakna kepada saya sebagai seorang penuntut ilmu di perantauan orang.

Pengembaraan Ke Selatan Mesir
Tarikh: 4-9 Februari 2012
Tempat: Selatan Mesir


            Pada bulan Febuari adalah “winter holiday” bagi pelajar-pelajar Mesir setelah berkerja keras mentelaah kitab-kitab untuk menhadapi imtihan fatrah 1. Ketika ini lah pelajar-pelajar di sini akan melakukan aktiviti-aktiviti tertentu untuk mengisi waktu cuti ini dan saya bersama beberapa orang yang lain telah mengikuti trip ke Selatan Mesir. Trip ke selatan Mesir ini amat jarang sekali pelajar2 Malaysia pergi sebab jarak nye terlalu jauh yang mencecah ratusan kilometer(mangambil masa 6jam) utuk sampai ke kawsan pelancongan di selatan Mesir. Apa yang menarik disana adalah peningalan kuil2 lama era pemerintahan firaun yang sering menjadi tapak2 lakonan cerita “The Mummy”.

 Keunikan seni bina kuil tersebut memang hebat sebab manusia zaman dulu mampu membina binaan sekukuh itu yang mampu bertahan berkurun lamanya tanpa kecanggihan teknologi seperti sekarang. Pemandu pelancong di sana  menceritakan sejarah kuil2 yang kami lawatan dengan penuh terperincin disamping itu die menerangkan sdikit mengenai simbul2 ukiran di dinding binaan kuil tersebut..Selepas  habis trip ke selatan Mesir tersebut saya dapat banyak ilmu tentang sejarah hidup raja2 firaun disambil menikmati keindahan kawasan tersebut.







FiESTA 12
Tarikh: 20-21 Februari 2012
Tempat: Raksu Bar,Dumyat, Mesir

            FIESTA 12 adalah aktiviti sambutan hari keluarga anjuran Badan Kebajikan Aanak Selangor Mesir (BKASM) khas untuk pelajar negeri Selangor yang berada di pelambahan Nil ini. Pada tahun sebelumnya kami membuat “family day” ni di Kaherah sahaja, tapi pada tahun lepas BKASM membuat kelainan dengan menagadakan hari keluarga di luar Kaherah iaitu di Raksu Bar, Dumyat kawsan pantai Mesir.

AKtiviti FIESTA 12 sungguh menyeronokkan tambahan ia dibuat di kawsan pantai Kawasan pantai tersebut sungguh cantik tapi kami tidak mandi sebab suasana yg teramat la sejuk. Sekadar berjalan dan melakukan aktiviti di tepi pantai sahaja.. Antara aktivi yang kami lakukan adalah seperti axplorace, bakar2 ayam dan malam persembahan yg menyeronokkan. Bermacam-macam ragam dan persembahan yang menghiburkan ketika aktiviti malam terakhir itu dilakukan. Dengan berbungkuskan kain2 selimut (tiupan angina terlalu kuat dan amat la sejuk) peserta2 kusyuk menyaksikan pesembahan yang menghiburkan dari setiap kumpulan. Selepas itu, penutupan dengan hidangan ayam panggang yang amat sedap. Harap aktiviti seperti ini dapat diteruskan lagi pada waktu yang akan datang. “Ukhwah Digarap, Pengorbanan Diterap”.








Pemergian Ayahanda
Tarikh: 1 Jun 2012
Tempat: Hospital Besar Klang, Salngor

            Pada hari penuh bersejarah ini, saya mendapat kabar berita sedih tersebut ketika sedang menelaah kitab untuk menghadapi imtihan pada esok harinya. Saya mendapat panggilan dari umi (panggilan tuk ibu saya) pada waktu petang yang sunyi sepi (sbb masing2 sdang kusyuk study), menyatakan kabar pemergian ayah tercinta dari bumi yang sementar ini. Waktu Malaysia pada masa itu kire2 10 malam. Umi mengkabarkan bahawa ayah telah tiada pada tgh hari sebelum solat jumaat kerana sesak nafas.

            Mendengar pengkabaran tersebut, saya bagaikan tidak percaya dan “blur” skejap. Ummi menasihati saya supaya tidak terlalu sedih dan terus focus untuk menghadapi peperiksaan yg sdang berlansung. Saya mengiakan sahaj kata2 ummi supaya ummi tidak risau mengenai saya. Selepas itu, saya terus membungkuskan diri saya dgn selimut lalu menagis sepuas hati. Hal ini tidak disedari seorang pun rakan2 di rumah saya. Maklum la malu nak nangis depan orang lain. Setiap kali fatrah imtihan menjelma, saya akan teringat perkara ini. Semoga roh ayah dicucuri rahmat dan ditempatkan dlam kalangan orang2 beriman. Al-Fatihah.



Daurah Saufiah
Tarikh: 10 Julai- 26 Ogos 2012
Tempat: Dar Mustafa, Tarim, Hadramawt, Yaman.

            Setelah selesai imtihan fatrah 2 pada akhir Jun, maka bermula la “Summer Holiday”. Sepatutnya saya pulang ke Malaysia atas sebab pemergian arwah ayah pada awal bulan jun  tetapi disebabkan tiket untuk ke Yaman telah di beli maka diteruskan perancangan asal ke Yaman untuk menyertai Daurah Saufiah.  Daurah di sana berlansung selama 40 hari tetapi saya dan rakan2 telah menetap di sana hampir 2 bulan. Suasana sungguh menyeornokkan kerana di sana penduduknya hidup dgn cara Islam yg sebenar. Sungguh berbeza dgn suasana di Mesir apetah lagi amat la jauh dgn suasana di Malaysia. Terasa seperti hidup di zaman Nabi plak.

            Selain suasana yg menyeronokkan, keramaah arab Yaman amat menyenangkan kerana mereka lembut dan tidak kasar seperti sesetengah arab di Mesir. Kehidupan Dar Mustafha yg dikelola oleh Habib Umar al-Hafiz penuh dgn zikir2 dan majlis ilmu. Ia membuatkan saya tersa tenang. Mana tidaknya, selesai sahaja solat fardhu, pasti ade zikir2 dan aurad yg dibaca dan selepas itu, pasti ade seseorg yg akan memberi tazkirah. Manakala kelas Habib Umar selalunya selepas solat subuh, asar dan selepas Isya’. Ketika di sana saya telah mengenali ramai para habaib yg hebat2 ilmunya. Seperti Habib Salim assyatiri, Habib Ali Jufree, habib Ali Mahsyur (abag kpd Habib Umar al-Hafiz) dll. Paling menyeronokkan saya ialah usaha saya dgn sorg rakan saya untuk bertemu Habib Umar secara individu telah tercapai setelah 7 hari “bertapa” di ruang menunggu pejabat Habib Umar. Ketika pertemuan tersebut, kami telah meminta ijazah amah dan ijazah serban serta sedikit nasih dan doa buat kami. Dan tidak dilupankan jugak suasana puasa ramadhan dan sambutan aidil adha yg amat la berbeza dengan suasana di tempat lain kerana mereka di sini amat2 la mengikut sunnah nabi. Semoga saya dapat kembali lagi ke sana untuk berdamping dgn para habaib dan mendapat sedikit dari berkat bumi Hadramawt










Pulang ke Malayasia
Tarikh: 27 September- 6 November 2012
Tempat: Malaysia

            Beberapa minggu sampai di Mesir setelah pulang dari Daurah Saufiah di Yaman, ummi telah menelefon saya dan menyuruh saya pulang ke Malaysia. Katanya ada masalah akaun bank saya. Asalnya agak berat hendak pulang ke Malaysia sbb tidak mahu ketinggalan kelas bersama Sheikh Mahmud Sayid Mamduh tambahan pula waktu cuti tinggal sedikit je (maknenye balik kejap je la.. mane puas L) tapi apakah daya terpaksa la balik jgak. 

            Setibanya di Malaysia saya di telah dijemput kawan karib saya, amirul yg sama pengajian semenjak di Maahad Ahmadi sehingga la di Mesir dan saya dibawa tuk bermalam di rumah sewe adiknya di USIM. Kelihatan Malaysia tidak banyak berubah. Tempat pertama saya pergi adalah melawat kubur arwah Ayah saya. Selepas itu saya melawat sekolah yg tercinta Maahad Aahmadi, Gemencheh, N9. Berjumpa dan bertanya kabar ustaz2 dan guru yg pernah mengajar saya dahulu dan mereke masih mengenali saya lagi. Sambutan raya Aidil Adha saya sekeluarga amat la sederhana sekadar melawat sedare mara terdekat sahaja. Esoknya sedara mara dari Seremban melawat kami sekeluarga dan kami semua berjalan di sekitar Shah Alam. Minggu depannya saya bersama saudara di Tampin ke kampung kami di Batu Kikir. Lama betul saya tak pulang ke kampung ni. Masa itulah pertama kali saya menjejak kaki di rumah kampung yg baru siap tahun lepas. Siap ade Tv plasma yg besar serta set home teater. Terbaik la. Rindu plak nak beraya bersama saudara mara. Insya’allah kl wade rezeki kite semua akan beraya bersama. Pada minggi akhir di Malaysia, terase berat plak nak tinggalkan kluarga terutama ummi yg berkeseorangan di rumah sbb adik2 lain tinggal di asrama. Semoga ummi sihat selalu dan doakan anak mu diberkati dan dimudahkan urusan dunia akhirat.











Jejak Maqam Imam Syazuli
Tarikh: 30 November- 2 Disember 2012
Tempat: sekitar Aswan dan Luxor

            Maqam Imam Abu Hasan Asyazuli r.a. yg terletak agak jauh di pedalaman Aswan. Sebelum ini saya tidak pernah sampai di maqam pengasas tariqat Sayzuliah tersebut. Namun begitu, akhirnya saya dapat menjejak kaki di sana apabila Ustaz Nasir (ustaz sekolah saya ketika di maahad dulu) bersama 2 orang rakannya telah datang dari Malaysia dan mengajak saya dan kawan2 saya untuk melawat maqam  Imam Abu Hasan Assyazuli. Perjalanan di sana memakan masa 6jam perjalanan dengan menaiki van sewe. Setibanya di sana kami telah diberikan tempat tinggal. Selepas selesainya solat Jumaat, kami telah dikerumun oleh penduduk di sana yg masing2 ingin mengajak kami makan tengah hari sampai mereke hampir berganduh. Sungguh baik penduduk di sana. Begitu juga pada malam hari, kami telah dipelawa oleh penduduk sana untuk menjamu makan malam. pada ke esokan harinya selepas ziarah maqam wat kali terakhir, kami pun bertolak ke tempat khalifah Tariqat Ahmadiah skg iaitu Said Idris.

            Setibanya kami di Sahah Ahmadiah, kami telah bertemu dengan Said Idris di kediamannya . Said Idris dan Ustaz nasir telah berborak-borak panjang. Saya bersama yg lain2 hanya memerhati sahaja kerana takut untuk bersuara. Selepas itu, kami dijamu dengan hidangan yg amat banyak dan sedap belaka. Pada malam itu kami telah bermalam di sana. Pad esok harinya, kami telah di jamu dengan sarapan pagi dan sebelum bertolak pergi, kami memintak ijazah amah dan sedikit doa dari Said Idris.  Selepas itu kami ke Luxor untuk melawat Bandar Luxor yg sering menjadi tumpuan pelancong asing datang melancong. Selepas itu kami pun pulang dan sampai kira2 1pagi di Kaherah.





            Inilah antara akjtiviti dan peristiwa yg mewarnai kelendar hidup saya sepanjang tahun 2012. Dan tahun 2012 la tahun yg paling bermakna buat saya dan limpahan rezeki yg tidak terkira telah Allah berikan kpd saya. Bersyukur sangat atas nikmat tersebut. rezeki saya melihat keindahan bumi Mesir, bertemu dgn para habaib di Yaman, dapat bertemu keluarga di Malaysia dan mungkin ada hikmah di atas permergian arwah ayah yg tercinta. Dan saya sangat berterima kasih kepada makcik dan pakcik saya yg memberi sumbangan untuk saya ke Yaman tahun lepas. Dan saya berterima kasih juga kpd cik jah sekeluarga kerana memberi “sponser” untuk saya menunaikan ibadah umrah pada bulan depan. Semoga semua urusan dipermudahkan. Rezeki Allah sungguh luas dan kadang2 ia datang dari arah yg tidak kita jangka. Perbanyakkan berdoa dan amalan sunat terutama solat sunat dhuha jgn tinggal kerana ia adalah kunci rezeki. Semoga dengan nikmat yg Allah telah berikan akan mendekatkan diri saya dan anda semua kpd Allah. Ilal liqa’… wassalam…
            

No comments:

Post a Comment